maanantai 12. elokuuta 2013

Mitä nyt taas?

Paha mielialanotkahdus meneillään. Olen todella väsynyt koko ajan, paitsi ehkä kello 00:05-00:35 ja minua syö isolla kidalla se, etten jaksa tehdä mitään järkevää. Olen täysin jumittunut kotiin enkä pysty menemään oikein minnekään täältä. Tunnen itseni huonoksi ja typeräksi eikä siksi ole järkeäkään mennä ihmisten ilmoille tapaamaan ketään. Häpeän itseäni. En saa kerättyä itseäni, vaikka tiedän, että suhteellisuudentajulle tekee hyvää nähdä tuttuja. He ovat vähintään kohteliaita ja usein myös ystävällisiä ja herttaisia, parhaimmillaan antoisia ja innostavia.

Mikään ruoka ei tunnu kiinnostavalta enkä jaksa valmistaa ruokia, vaikka normaalisti pidän ruoanlaitosta, erilaisten värien, struktuurien ja makujen yhdistelystä ja olen jonkinasteinen herkuttelija. Nyt tuo tuntuu hyvin kaukaiselta. Edes terveellisyys ei herätä mitään intoa, vaikka tavallisesti havittelen ihan mielelläni hyvinvointia täysipainoisella ruokavaliolla. Jollain tapaa pitää saada liikkuminen käynnistettyä, mutta hyötyliikuntaakaan ei tule, jos en mene kotoa mihinkään. Jos liikun, ruokahalu paranee, uni paranee ja energiaa tulee melko pian lisää. Liikkumisesta saa myös välitöntä mielihyvää.

Puolisolla alkoivat työt tänään ja lähipäivinä lapset menevät kouluihinsa. Jo keskiviikkona saan viettää omaa aikaa päivällä. Huomenna onneksi tapaan kallonkutistajaa. Sillä aikaa kuopus saa viettää aikaa kirjastossa.

Olen pettynyt itseeni ja kesän suoritukseeni ja depressioni kertoo, ettei mistään koskaan tulekaan mitään. Tämähän on nähty jo monta kertaa, mutta jotenkin se ei helpota oloa. Hieman kuitenkin, tämäkin mataluus loppuu vielä joskus, ehkä piankin.

2 kommenttia:

  1. Regressiovaiheet ovat osa toipumista, mutta miten pirussa sen muistaisi kun se musta aalto hyökyy päälle lonkeroineen?

    Itse sain heinäkuisessa takapakissani voimia vertaamalla "masennuskohtausta" migreeniin. Nyt olen kipeä, nyt minun pitää levätä, niin tekevät migreenipotilaatkin. Peruin menot, menin sänkyyn ja lepäsin ja nukuin nappien voimin. Pikkuhiljaa sieltä sängystä pääsi sitten ylöskin.

    Muista rakas ihminen, ei mikään ole pysyvää, ei syvinkään epätoivo, aina tulee uutta, aina, aina, aina. Luja halaus.

    Ps. Mä kävin koko kesän aikana kaksi kertaa maauimalassa ja kerran baarissa. Muun ajan olin lähinnä himassa ja katselin tv-sarjoja. Se oli nyt tällainen kesä, ehkä tarvitsin nyt tällaisen? Tulee uusia.

    VastaaPoista
  2. Jumiutuminen, urautuminen? Sitäkö se kotona oleminen on, ettei pysty lähtemään sieltä tai tekemään siellä mitään muuta kuin toistamaan kaavoja?

    Itse olen todennut omalla kohdallani todeksi sen, että pieni muutos toimintaan tekee jotain myös mielelle. Koska näen kotini aina samasta vinkkelistä, siihen jää kiinni. Istun tai makaan kotona aina vain samassa paikassa, teen vain välttämättömät asiat jossain järjestyksessä. Jos jaksaisi tehdä edes 5-10 minuuttia jotain eri tavalla, antaisiko se hetkeksi tunteen jostain että on vaikuttanut asiaan...?

    Nimimerkillä purin tänään kauppakassit (kesti minuutin) ennen kuin aloin mässäillä suklaata

    Tsemppiä!

    VastaaPoista